Op 9, 10 en 11 december vonden bij het Graafschap College de voorrondes van de Skills Heroes-wedstrijden plaats voor koks en bedienend personeel in opleiding. Hiervoor kwamen horecastudenten van 21 roc’s uit het hele land en hun docenten naar Doetinchem. Terwijl de studenten bezig waren met hun wedstrijd, deden de docenten mee aan een inspiratiesessie verzorgd door platform Achterhoek Food. Hierin hoorden zij meer over de ervaring van Graafschap College in Smaakacademie Achterhoek en deelden ze kennis over aandacht voor duurzaamheid van food in horeca-opleidingen. Dit is nog steeds alleen een keuzedeel en geen onderdeel van de exameneisen. Hoe kun je hier dan wel goed mee omgaan?
Niet afwachten maar ‘gewoon doen’
Elke dag gaf Maurits Steverink een presentatie over Smaakacademie Achterhoek, het onderwijsnetwerk van platform Achterhoek Food. De nauwe en praktische samenwerking met het Graafschap College kwam hierbij aan bod, waarin niet is afgewacht op landelijke richtlijnen maar ‘gewoon gestart is’. Maurits ging in op de verbinding met innovatieve ondernemers en ketens, de zeven e-learnings die vanuit Smaakacademie Achterhoek zijn ontwikkeld in samenwerking met SVH en Graafschap College, de samenwerking met keurmerken en het handelen binnen de regels voor aanbestedingen. De docenten konden puur Achterhoeks brood proeven, gemaakt van het kampioensgraan rode tarwe, en een innovatieve nieuwe variant voor roggebrood, beide gemaakt door coach wereldkampioen brood bakken Hans Som uit Didam.
Samenwerken voor duurzaamheid structureel in onderwijs
De aanwezigen kregen tijdens de sessies een goede indruk van wat er allemaal kan door gewoon te doen. Hoe werk je samen aan gastronomie die bijdraagt aan een mooiere omgeving? Het vergt nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en expertise over duurzame voedselketens. Dit gaat veel verder dan aandacht voor ‘streekproducten’. De Achterhoek is inmiddels de proeftuin voor innovatie, educatie en integrale aanpak samen met het vakonderwijs.
Vergelijkbare uitdagingen
In de interactieve sessies was er veel ruimte om ervaringen en kennis te delen. Veel roc’s hebben vergelijkbare uitdagingen. Zo blijkt het moeilijk te zijn om duurzame herkomst in het curriculum op te nemen, zijn er beperkingen bij grote aanbestedingen en is het lastig om collega’s mee te krijgen in meer aandacht voor duurzaamheid en wordt het keuzedeel duurzaamheid wisselend ingevuld.. Kortom, er was veel herkenning en draagvlak om kennis te blijven delen over hoe duurzaamheid wel een structurele plek krijgt in het vakonderwijs en om het beleid vanuit verschillende roc’s gezamenlijk te benaderen. Zo zorgen we er samen voor dat duurzaamheid in het hele land een steeds belangrijker thema wordt voor de nieuwe generatie horecaprofessionals.


