De inbreng van Achterhoek Toerisme

Achterhoek Toerisme zet zich actief in om de Achterhoekse vrijetijdseconomie te versterken, met meer foodbeleving. De ambitie: bijdragen aan een krachtig netwerk en een onderscheidend toeristisch aanbod waarin streekproducten, lokale smaakmakers en culinair vakmanschap bekend worden gemaakt.

Daarbij werkt Achterhoek Toerisme samen met platform Achterhoek Food, dat als crosssectorale aanjager en verbinder optreedt binnen de voedseltransitie in de regio. “Waar Achterhoek Food de verbinding zoekt tussen agrifood, zorg, onderwijs en overheid, richt Achterhoek Toerisme zich in deze samenwerking op specifiek de doorvertaling naar toerisme en recreatie. Met als kracht: het verbinden van ondernemers binnen de sector, het creëren van zichtbaarheid en het ontwikkelen van aansprekende campagnes”, aldus Manuel Hezeman, directeur van Achterhoek Toerisme.

Food is een van de thema’s waarmee de Achterhoek zich kan onderscheiden, maar dat vraagt om een lange adem én een sterke samenwerking tussen sectoren. “Vanuit campagnes als Smaakmakers van de Achterhoek, de gezamenlijke Graancampagne en de Culinaire najaarscampagne werkt Achterhoek Toerisme aan het versterken van de koppeling tussen producenten, horeca en recreatie. We zorgen ervoor dat deze campagnes actueel blijven en we breiden het netwerk van betrokken partijen verder uit”, vertelt Marcella de Vos, manager Projectbureau bij Achterhoek Toerisme.

“Onze kracht ligt in het verbinden: van boer tot bord, en van route tot arrangement. Zo ontstaat een netwerk dat elkaar versterkt. We maken zichtbaar wat de Achterhoek bijzonder maakt: lokale producten en uniek vakmanschap van grond tot mond. Met verhalen brengen we samen de meerwaarde van food onder de aandacht, op een manier die past bij gast én inwoner”, aldus Manuel Hezeman.

Concrete acties van Achterhoek Toerisme

  1. Bijdragen aan de verbinding tussen makers, verwerkers en afnemers binnen de toeristisch-recreatieve sector, om samen tot nieuwe producten, arrangementen en verdienmodellen te komen.
  2. Onder de aandacht brengen van lokale producten bij gasten én inwoners, onder andere via campagnes, routes, arrangementen en storytelling.
  3. Ontwikkeling van foodgerelateerde arrangementen, waarin samenwerking tussen horeca, producenten en recreatieve aanbieders wordt gestimuleerd.
  4. Waar mogelijk het Kennisplein en e-learnings inzetten, voor het delen en borgen van kennis binnen de sector.
  5. Periodiek overleg met platform Achterhoek Food, gericht op afstemming, wederzijdse inspiratie uit binnen- en buitenland, voortgang en samenwerking in lopende campagnes en initiatieven. Achterhoek Toerisme heeft ook zitting in de Achterhoek Food Raad.