Achterhoek Toerisme heeft het Achterhoek Food Manifest ondertekend. De stichting zet zich actief in om de Achterhoekse vrijetijdseconomie te versterken, met een groeiende rol voor foodbeleving. De ambitie: bijdragen aan een krachtig netwerk en een onderscheidend toeristisch aanbod waarin streekproducten, lokale smaakmakers en culinair vakmanschap bekend worden gemaakt.
“Onze kracht ligt in het verbinden: van boer tot bord, en van route tot arrangement. Zo ontstaat een netwerk dat elkaar versterkt. We maken zichtbaar wat de Achterhoek bijzonder maakt: lokale producten en uniek vakmanschap van grond tot mond. Met verhalen brengen we samen de meerwaarde van food onder de aandacht, op een manier die past bij gast én inwoner”, aldus Manuel Hezeman, directeur van Achterhoek Toerisme.
Achterhoek Toerisme brengt het volgende in voor de gezamenlijke AanjaagAgenda van platform Achterhoek Food:
1. Bijdragen aan de verbinding tussen makers, verwerkers en afnemers binnen de toeristisch-recreatieve sector, om samen tot nieuwe producten, arrangementen en verdienmodellen te komen.
2. Onder de aandacht brengen van lokale producten bij gasten én inwoners, onder andere via campagnes, routes, arrangementen en storytelling.
3. Ontwikkeling van foodgerelateerde arrangementen, waarin samenwerking tussen horeca, producenten en recreatieve aanbieders wordt gestimuleerd.
4. Waar mogelijk het Kennisplein en e-learnings inzetten, voor het delen en borgen van kennis binnen de sector.
5. Periodiek overleg met platform Achterhoek Food, gericht op afstemming, wederzijdse inspiratie uit binnen- en buitenland, voortgang en samenwerking in lopende campagnes en initiatieven. Achterhoek Toerisme heeft ook zitting in de Achterhoek Food Raad.
Lees hier meer over de inbreng van Achterhoek Toerisme.
Bij de ondertekening van het Achterhoek Food Manifest kregen Manuel Hezeman en Marcella de Vos van Achterhoek Toerisme het handgemaakte bord overhandigd waarop de acht aandachtsgebieden van platform Achterhoek Food staan weergegeven.
