Hoeveelheid suikerklontjes maakt indruk op jongeren tijdens supermarktsafari

Afgelopen donderdag organiseerde de Next Level groep van Team Jongerenwerk Oude IJsselstreek een ‘supermarktsafari’ met als thema suiker. Dit is opgezet met ondersteuning van platform Achterhoek Food. De jongeren gingen vol enthousiasme op pad in de supermarkt en speurden naar drankjes met een hoog suikergehalte. Ze wisten al dat energiedrankjes en cola ongezond zijn. Naast verschillende varianten hiervan namen ze ook chocomelk mee voor onderzoek.

Hoeveelheid suiker inzichtelijk
Bij terugkomst op de locatie van Jongerenwerk Oude IJsselstreek werden de drankjes geanalyseerd op hun suikergehalte. Voor elk drankje werden stapels suikerklontjes neergezet, om visueel inzichtelijk te maken hoeveel suiker er in één flesje of blikje zit. Dit maakte grote indruk op de jongeren, vooral toen ze ontdekten dat cola en energiedrankjes evenveel suiker bevatten – iets wat velen niet hadden verwacht.

Bewuster nadenken
Jongerenwerker Roy Seinhorst over het effect van de activiteit: “Het was prachtig om te zien hoe het stapelen van suikerklontjes de jongeren aan het denken zette. Door de hoeveelheid suiker letterlijk voor zich te zien, werd het veel tastbaarder voor ze en begonnen ze bewuster na te denken over hun keuzes.”

De supermarktsafari werd door de Next Level groep als zeer leuk en leerzaam ervaren. Op 19 december staat er dan ook een vervolg op de planning. Dank aan Albert Heijn Ulft voor de samenwerking!

Over de Next Level groep
Binnen Team Jongerenwerk Oude IJsselstreek is de Next Level groep speciaal opgericht voor jongeren met een ondersteuningsbehoefte, zoals autisme of ADHD. Deze groep biedt op maat gemaakte activiteiten en gerichte begeleiding om jongeren te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling.