Stagiair Joppe de Groot werkt educatieplan voor bedrijfskantines uit

Hoe vertaal je op de werkvloer de inzet van de Achterhoek Food bedrijfskantines naar de gasten? De afgelopen maanden heeft Joppe de Groot zich vol enthousiasme ingezet om onze visie op gezonde en duurzamere kantines verder te concretiseren. Vanuit zijn stageopdracht bracht hij structuur en praktisch houvast. Dat deed hij met:

– Een analyse welke landelijke themaweken er zijn en welke passen bij de Achterhoek. Denk aan de Week van het Brood, Verspillingsvrije Week, Fairtrade Week en Bewuste Visweek.

– Het ontwikkelen van een communicatieplan en plan van aanpak, met oog voor haalbaarheid en uitvoerbaarheid door de betrokkenen zelf.

– Het testen en proefdraaien van themaweken in de bedrijfskantine van de Gemeente Oude IJsselstreek, met gerechten en producten van Achterhoekse bodem.

Laagdrempelig en aantrekkelijk
Zijn bevindingen laten zien dat themaweken een laagdrempelige en aantrekkelijke manier zijn om medewerkers te inspireren om gezonder, lokaler en duurzamer te eten. Door concreet te werken met recepten, communicatiemiddelen en draaiboeken, maakte Joppe duidelijk hoe we dit samen met kantines écht in de praktijk kunnen brengen.

Volgende stap
De inzichten van Joppe vormen een stevige basis voor de volgende stap: het kiezen van themaweken en het opzetten van een draaiboek voor elke themaweek in 2026. Zo kunnen we verder aan de slag met alle deelnemende bedrijfs-, school- en sportkantines met smakelijke, gezondere, duurzamere en meer lokale voeding.

Namens platform Achterhoek Food bedanken we Joppe voor zijn frisse blik, zijn gestructureerde aanpak en zijn enthousiaste bijdrage.