Succes van Achterhoekse Bol zet door naar horeca

In juni werd in het WerkCafé van de gemeente Doetinchem de Achterhoekse Bol geïntroduceerd: een gezond en voedzaam broodje gemaakt van graan uit eigen regio. Dankzij de inzet van horecagroothandel Jansen Foodservice is het broodje straks ook bij diverse horecazaken in de regio verkrijgbaar.

Belang van Achterhoeks graan
Gijs Kremers, accountmanager bij Jansen Foodservice, vertelt: “Als Achterhoekse groothandel staan wij midden in de maatschappij. We onderschrijven het belang van het gebruik van Achterhoeks graan en het werken met lokale ondernemers. Dat is beter voor het landschap én voor de lokale economie. Dus hebben we ruim twintig restaurants bezocht om het verhaal achter de Achterhoekse Bol over te brengen. De reacties zijn enthousiast, want lokale producten met een goed, kloppend verhaal doen het goed bij gasten. Veel horecaondernemers zijn nog niet goed op de hoogte van het belang van Achterhoeks graan voor de instandhouding van het landschap. Hier vertellen we ze graag meer over, of we verwijzen ze naar de gezamenlijke graancampagne van Achterhoek Toerisme en platform Achterhoek Food.”

Gehele graanketen
De Achterhoekse Bol is een samenwerking tussen lokale ondernemers en de gehele graanketen in eigen regio. Het graan van graanteler De Slaege wordt gemalen bij korenmolen De Vier Winden. De bollen worden vervolgens gebakken bij bakkerij Kaspers en gedistribueerd door Jansen Food Service. Gijs: “Dat we de hele keten al goed hebben ingericht, maakt het makkelijk voor horecaondernemers om aan te sluiten. We hebben ook een speciaal zakje ontwikkeld om het broodje in te serveren. Daarop staat het verhaal achter het broodje, zodat dat ook op drukke momenten kan worden overgebracht op de gast. De meeste zaken maken in het najaar een nieuwe menukaart en ik weet zeker dat we de Achterhoekse Bol dan regelmatig terug zullen zien.”

Vernieuwing in gang
De Achterhoekse Bol komt voort uit de actie van platform Achterhoek Food om minimaal 25 bedrijfsrestaurants te werven die aan de slag gaan met duurzamer en gezond voedsel bij voorkeur uit eigen regio. Nu de Achterhoekse Bol ook afgezet wordt in de horeca, bewijst dat dat onze strategie werkt. Die strategie is: via de bedrijfsrestaurants vernieuwing in gang zetten, met bredere impact en nieuwe regionale ketensamenwerking van vakmensen. De bedrijfsrestaurants bieden ruimte voor enthousiaste voortrekkers en daarna verspreidt dit initiatief zich als een olievlek, ontstaat er nieuwe business en worden meer en meer Achterhoekers bereikt.

Foto: Theo Kock